Fulfillment – co to jest i jakie korzyści niesie dla eCommerce?

Fulfillment jest stosunkowo nową usługą w e commerce. E Commerce Fulfillment powstał jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie sklepów internetowych związane z obsługą zamówień oraz obsługa zwrotów. Działania jakie wykonuje firma fulfillment to między innymi: przyjęcie towaru, pakowanie towarów, magazynowanie, obsługa zwrotów i inne czynności magazynowe potrzebne przy realizacji zamówień.

Dzięki efektowi skali firma taka może udostępnić klientom wiele udogodnień, na które nie mogą pozwolić sobie mniejsze firmy posiadające własny magazyn, dzieląc koszty pomiędzy podmioty wewnątrz magazynu. Sprawia to, że fulfillment jest nie tylko atrakcyjną opcją z perspektywy procesowej, ale również daje korzyści finansowe.

Jak działa fulfillment i jakie procesy może przejąć?

Usługa kompletacji i pakowania zamówień

Jest to główna usługa fulfillmentu. Firma logistyczna jest w stanie kompletować i pakować towar bezbłędnie oraz szybko przy wsparciu pracowników magazynu. Posiadając rozbudowany system WMS firma wie dokładnie, gdzie leży dany towar klientów potrzebny do kompletacji. Zamówienia pobierane są z systemu dzięki integracji magazynu.

Klienci firm fulfillment mogą wybrać, jak będzie pakowane ich zamówienie. Dzięki systemowi WMS firmy logistycznej można nadawać paczki na umowie firmy fulfillment bądź umowie sklepów internetowych.

W zależności od tego jak działa fulfillment, zamówienia złożone do określonej godziny są wysyłane tego samego dnia, przez co usługi fulfillmentu dają przewagę konkurencyjną w stosunku do sklepu internetowego, który nie wyrabia się np. przy realizacji większej liczby zamówień w szczycie sezonu.

Magazynowanie towarów

Usługi fulfillment są w głównej mierze dostosowane pod e commerce, dzięki temu posiadają nie tylko infrastrukturę pod magazynowanie palet, lecz również infrastrukturę regałową.

Ze względów procesowych wszystkie produkty muszą posiadać kody kreskowe. Zwykle wszystkie magazyny utrzymują stałą temperaturę pomiędzy 18-22 C oraz posiadają zezwolenia sanepidu, przez co nadają się do magazynowania wielu rodzajów produktów takich jak np. suplementy.

Obsługa zwrotów

Firmy zajmujące się usługą fulfillment są dostosowane do obsługi zwrotów. E commerce może zdecydować, czy zwrot jest procesowany z powrotem na magazyn czy odsyłany do klienta, bądź w przypadku zniszczeń odrzucony. Wtedy firmy wykonują dokumentację fotograficzną i zajmują się procesowaniem reklamacji w firmie kurierskiej.

Przyjmowanie towaru/stany magazynowe

Fulfillment zajmuje się także przyjmowaniem towaru od dostawców. Jako że obsługiwany jest podmiot z branży e commerce, dostawy do magazynu firmy logistycznej mogą przychodzić na paletach bądź w paczkach. Nieraz mogą być niejednorodne, czyli na palecie bądź paczce może być więcej niż jedno SKU. Dostawcy usług fulfillment są na to przygotowani i oferują korzystne rozliczenia w zależności od sposobu pakowania dostawcy.

Sklep internetowy nie musi posiadać własnego sprzętu magazynowego potrzebnego do rozładunku, wszystko zapewnia fulfillment. Przed dostawą wymagane jest awizowanie dostawy, dzięki temu po przyjęciu, e commerce widzi w systemie WMS ile produktów zostało przyjęte na stanach magazynowych w stosunku do produktów w ilości awizowanej.

Etykietowanie

Jeżeli produkty nie posiadają kodów kreskowych lub potrzebnych etykiet, np. ze składem produktu, opisem celnym w danym kraju itp. operator fulfillment może wykonać taką usługę. Po dostarczeniu odpowiednich szczegółów operator przygotuje projekty takich etykiet.

Ile kosztuje fulfillment vs obsługa własna magazynu? Zamiana kosztów stałych.

Fulfillment jest usługą, która zakłada zamianę kosztów stałych na zmienne. Fulfillment będzie pobierał opłaty tylko za wykorzystaną powierzchnię bądź ilość pracy przy realizacji zamówień bez względu na marżowość produktów. Dla małych bądź średnich sklepów internetowych daje to dużo korzyści, ponieważ nie muszą przejmować się nagłymi wzrostami sprzedaży i brakiem rąk do pracy. Za dodatkowe ręce do pracy oraz powierzchnię odpowiada magazyn.

Działa to również w drugą stronę. Jeżeli nie ma zamówień, bądź towaru na magazynie jest mało, właściciel sklepu zapłaci zdecydowanie mniej niż w szczycie sezonu.

Centrum logistyczne bierze na siebie również odpowiedzialność za logistykę opakowań klientów. Magazynuje je oraz domawia, jeżeli się kończą. Poniżej przedstawiamy jakie koszty ponosi właściciel sklepu:

Obsługa zamówienia oraz dodanie każdego produktu do zamówienia

Kwota ta jest liczona od obsłużonego zamówienia oraz od dodania każdej sztuki produktu do paczki, każdy produkt to zazwyczaj osobne podejście i skan regałowy. Obsługa zamówienia to koszt kilku złotych, dodanie produktu to koszt kilkudziesięciu groszy za produkt.

Magazynowanie towarów

Firmy logistyczne zazwyczaj koszt ten rozbijają na zużycie metrów sześciennych, bądź wykorzystania określonej powierzchni regałowej. Koszt waha się w przedziale kilkudziesięciu złotych za metr sześcienny bądź regał, co przekłada się na ogólny niski koszt magazynowania.

Zwroty

Tutaj podobnie jak w przypadku obsługi zamówienia zazwyczaj stosuje się koszt obsługi od pojedynczego zwrotu. Na obsługę zwrotów składa się również zrobienie fotografii. Koszt około kilku złotych od zwrotu.

Usługa polegająca na dodawaniu wartości do produktów

W zależności od tego jakie usługi dodatkowe wybierzemy, tak różne mogą mieć ceny, jednak przelicza się je od wykonanej jednej sztuki, czyli np. koszt etykietowania jest liczony za jedną sztukę wyetykietowanego towaru bądź włożonego do paczki inserta i wynosi średnio kilkanaście groszy za sztukę.

Kurier

Jeżeli przesyłki są nadawane na umowie z firmami kurierskimi operatora fulfillment, będą również doliczane do faktury, w ilości która została nadana plus obsługi dodatkowe np. pobranie. Dzięki dużemu wolumenowi fulfillment pozwala zaoferować klientom konkurencyjne stawki oraz niskie koszty przesyłek, sprawiając że obsługa przez zewnętrznego operatora + koszt kuriera może być tańsza niż koszt kuriera dla klienta przy własnej obsłudze zamówień!

Materiały eksploatacyjne

Brak potrzeby domawiania kartonów oraz ich magazynowania, fulfillment może zrobić to za klienta. Przez zamawianie dużego wolumenu fulfillment jest w stanie wynegocjować lepsze stawki. W zależności od rodzaju materiału będzie to cena za sztukę.

Ubezpieczenie

Opłata pobierana za rozpoczęcie określonej wartości maksymalnej towarów. Klient nie musi opłacać z góry ubezpieczenia rocznego. Operator dzieli roczną kwotę w przeliczeniu na wartość towaru oraz rozlicza ją miesięcznie dopisując do faktury. Koszt w zależności od wartości to zazwyczaj kilkadziesiąt zł miesięcznie za rozpoczęte 100 000 zł wartości maksymalnej towarów.

Jak wygląda proces wdrożenia oraz bieżąca współpraca z firmą fulfillment ?

Charakterystyka procesów logistycznych

Proces wdrożenia rozpoczyna się przede wszystkim od poznania charakterystyki działania firmy klienta przez firmę fulfillmentową oraz przedstawienia oferty. Rozmowy dotyczą zarówno integracji systemowej jak i funkcjonowania w trakcie bieżącej współpracy z klientem. Towar musi być przygotowany zgodnie z wytycznymi fulfillmentu, polega to np. na upewnieniu się, że wszystkie produkty posiadają kody kreskowe.

Właściciel sklepu przygotowuje pierwszą awizację i wysyła towar do magazynu. Zazwyczaj wiąże się to z chwilowym zawieszeniem działalności sklepu, chyba że operator zgodzi się przyjąć dostawę np. w sobotę, wtedy unikamy przestojów związanych z przeniesieniem i zyskujemy pełną kontrolę. Po przyjęciu towaru rozpoczyna się bieżąca współpraca.

Integracja

Większość firm typu fulfillment oferuje swoim klientom wgląd do ich kont w systemach WMS. Pozwala to na kontrolę zamówień, stanów magazynowych, zwrotów, przyjęć oraz trackingu paczek u kurierów. Integracje zapewniają również funkcjonalności dwustronne jak np. zmianę statusów zamówień w systemie klienta. U niektórych operatorów dostaniemy również możliwość wysyłki paczek w formach wysyłki Allegro Wysyłam.

Cała komunikacja sklepu internetowego klienta z systemem fulfillment następuje po API klientów w czasie rzeczywistym. W trakcie współpracy klient cały czas ma kontakt z opiekunem który nadzoruje proces logistyczny i realizuje tzw. zadania specjalne, które pojawiają się w trakcie działań zewnętrznej firmy.

Podsumowanie

Outsourcing logistyki sklepu internetowego to wymagające wyzwanie. Ma to związek z np. przywiązaniem właścicieli do własnego towaru. Mam nadzieję że wytłumaczyłem jak działa fulfillment oraz z jakich etapów składa się każdy proces. Fulfillment to usługa dzięki której możesz zaoszczędzić czas i pieniądze. Chcesz dowiedzieć się więcej? Wypełnij formularz poniżej. Skontaktujemy się z Tobą w 24h.