Magazyn własny vs Outsourcing usług logistycznych

  1. Wady i zalety.
  2. Dla kogo dobry będzie magazyn własny a dla kogo outsourcing?
  3. Ile kosztuje outsourcing?

Ecommerce rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Wartość rynku na rok 2022 to 162 mld zł brutto przy średniorocznym wzroście o 12 procent rok do roku. Sklepy internetowe chcąc rozwijać się w szybkim tempie muszą stale doganiać wymagania szybko rosnącego rynku. Nieodłączną częścią każdego sklepu działającego w standardowym modelu (nie dropshippingowym) jest posiadanie magazynu. W związku z zainteresowaniem i potrzebą rynku powstały usługi outsourcingu magazynowego typowo dla ecommerce. Oznacza to, że sklep internetowy może zlecić firmie zewnętrznej pakowanie paczek, obsługę zwrotów, magazynowanie, etykietowanie, przyjmowanie dostaw i wiele innych usług typowych dla jego branży. Wszystkim zajmuje się firma zewnętrzna.

Dla kogo takie rozwiązanie będzie dobre? Jakie są wady i zalety magazynu własnego vs outsourcingu? Jakie są koszty? W poniższym artykule postaram się odpowiedzieć i dokładnie nakreślić temat.

Wady i zalety prowadzenia magazynu we własnym zakresie.

Zalety:
+ kontrola wszystkich procesów według własnego uznania,
+ posiadanie towaru „blisko siebie”,
+ niższe koszty, jeżeli użyta została cała powierzchnia magazynowa, obłożenie pracowników wynosi 100% oraz został wdrożony system WMS który optymalizuje pracę magazynierów,

Wady:
– koszty stałe niezależnie od wielkości sprzedaży w danym miesiącu, (pracownicy, wynajem powierzchni),
– odpowiedzialność za pracowników,
– koszty sprzętu magazynowego i jego eksploatacji,
– koszty eksploatacyjne (ogrzewanie, podatek od nieruchomości),
– koszty urlopów pracowników,
– często przedsiębiorca jest osobą która jest aktywnym zarządzającym magazynem, angażuje swój czas którego i tak ma mało na często powtarzalne problemy,
– sklep który nie ma dostatecznie dużej skali nie wynegocjuje dobrych warunków z firmami kurierskimi oraz nie będzie w stanie zapewnić np. późnego czasu do którego paczki wyjeżdżają z magazynu tego samego dnia,
– utrudnione lub droższe wejście na rynki zagraniczne,
– wysokie koszty wdrożenia rozwiązań WMS, często nieopłacalne dla małej firmy,

Wady i zalety outsourcingu magazynu w ecommerce.

Zalety:
+ zamiana kosztów ze stałych na zmienne, klient centrum logistycznego płaci tylko i wyłącznie za wykonaną pracę/zajęte miejsce magazynowe,
+ brak potrzeby formalnego zatrudnienia pracowników, odpowiedzialności oraz kosztów zwolnień/urlopów,
+ przewaga konkurencyjna względem konkurencyjnych sklepów (np. późna godzina wysyłek tego samego dnia, dostęp do rynków zagranicznych w standardzie next day),
+ marginalny próg błędów dzięki systemowi WMS,
+ odpowiedzialność za błędy i braki magazynowe przejmuje firma logistyczna, każde pakowanie potwierdzone jest obrazem z kamer,
+ profesjonalizacja wszystkich procesów, klient centrum logistycznego zyskuje dostęp do wiedzy specjalistów którzy pomagają w usprawnianiu działań logistycznych firmy,
+ dostęp do wszystkich firm kurierskich w korzystnych cenach (klienci ecommerce często wybierają kuriera na podstawie osoby która dostarcza do nich paczki),
+ brak potrzeby przejmowania się ile przestrzeni magazynowej jest potrzebne wraz z rozwojem firmy (koszty dostosowane do danej sytuacji dynamicznie),
+ firma może działać w modelu zdalnym,
+ przedsiębiorca nie musi być zaangażowany w zarządzanie pracą magazynu,
+ płynnie obsłużone piki sprzedażowe,
+ brak potrzeby utrzymania i konserwacji sprzętu magazynowego,

Wady:
– outsourcing nie uwalnia sklepów internetowych od konieczności zarządzania procesem zaopatrzenia oraz monitorowania zapasów,
– w dalszym ciągu wymagana jest obsługa klienta (customer service) po stronie sklepu internetowego,
– przy większej skali (około 10 000 zamówień miesięcznie) outsourcing działań logistycznych może być droższy niż prowadzenie magazynu na własną rękę,
– ograniczona kontrola nad całym procesem realizacji zamówień,

Dla kogo dobry będzie magazyn własny, a dla kogo outsourcing?

Magazyn własny najlepszy będzie albo dla bardzo małych sklepów internetowych (startupów), które nie mają jeszcze ukształtowanej stabilnej sprzedaży, lub dużych sklepów obsługujących ponad 10 000 zamówień miesięcznie. Jest to skala w której będzie to bardziej opłacalne niż skorzystanie z operatora zewnętrznego. Zlecenie logistyki magazynowej na zewnątrz polecam każdej firmie wysyłającej między 200 a 10 000 paczek miesięcznie. Jest to rozwiązanie, które gwarantuje elastyczność oraz przewagę konkurencyjną i będzie również dla takiego klienta atrakcyjne cenowo.

Jakie są koszty outsourcingu?

Nasza firma działa w modelu, w którym jedynym kosztem jaki ponosi klient jest koszt za zrealizowane zamówienie. Podczas bezpłatnej symulacji wyceniamy jedną stawkę za zamówienie. Stawka taka waha się w przedziale od 4 zł – 9 zł netto. Czyli jedna wyliczona stawka przed rozpoczęciem współpracy np. 4,80 zł netto jest naliczana za każde wysłane przez nas zamówienie przez cały czas trwania współpracy, jest w nią wliczony koszt całej logistyki!

Chcesz poznać koszty dla Twojej logistyki? Bezpłatna symulacja jest krótką 10 min rozmową z naszym ekspertem, który przedstawi Ci dokładnie, ile może kosztować Ciebie stała stawka za zamówienie. To również jest czas na Twoje pytania do naszej usługi. Na tym etapie nie rozmawiasz z handlowcem tylko ekspertem, który pozna Twój biznes.

Po wypełnieniu formularza zadzwonimy do pół godziny. Jesteśmy gotowi od 10:00-18:00 pon.-pt.