1. Miejsce do pakowania.
  2. Listy kompletacyjne.
  3. Segmentacja ABC.
  4. Lokalizacje.
  5. Kody EAN.
  6. Pomoc Fulfillmentu

Sprawny proces wysyłkowy może decydować o większej rentowności naszego sklepu. Nie tylko przez to, że mniej zapłacimy za wykonanie wszystkich czynności magazynowo-wysyłkowych, ale i przez to, że nasz pracownik nie popełni błędów za które i tak finalnie my jako sklep poniesiemy konsekwencje. Błędów do wyeliminowania może być dużo: nieprawidłowy produkt zapakowany do niewłaściwego odbiorcy, niewłaściwe zabezpieczenie towaru do transportu, niezgodne stany magazynowe itp. Wszystkie takie przypadki wymagają od nas ingerencji i prawidłowego zaplanowania procesu żeby nie tylko oszczędzić czas naszego pracownika, ale również nasz własny 😊

Miejsce do pakowania

Temat bardzo szeroki. Ile jest magazynów, tyle podejść. Organizacja miejsca do pakowania zależy przede wszystkim od naszego towaru. Inaczej będzie wyglądało miejsce do pakowania produktów gabarytowych, inaczej produktów drobnych. Wiele jednak jest usprawnień, które można wdrożyć praktycznie z dnia na dzień, żeby prawie dwukrotnie zwiększyć efektywność.  

Stół do pakowania – zainwestowanie w tego typu „narzędzie” to absolutna podstawa. Właściwy stół powinien być dostosowany do pozycji stojącej pracownika oraz zapewniać łatwy dostęp do wszystkich materiałów potrzebnych nam do procesu pakowania, takich jak np. kartony, noże, nożyczki, taśma. Powinien też być wykonany z aluminium, ponieważ przy ciągłej pracy, nietrwały stół może starczyć nam na jeden sezon. Bezpośrednio przy stole powinien znajdować się również śmietnik na ścinki i drobne odpady papierowe. Pamiętajmy, że porządek w miejscu pracy zwiększa ergonomię!

Źródło: www.redsteel.pl

Na naszym miejscu do pakowania również powinno znaleźć się miejsce na wypełniacze i materiały zabezpieczające. Polecamy do stołu dokupić miejsce na folię bąbelkową/papier oraz obcinaczkę. Oba te materiały najlepiej sprawdzają się, jeżeli kupimy je na rolkach. Ułatwi to wyciąganie i cięcie tych materiałów przy pakowaniu.

Niezbędnym narzędziem do pakowania paczek jest dyspenser taśmy. Dzięki tej taniej prostej maszynce, pracownik nie szuka początku taśmy i nie potrzebuje nożyczek do odcinania potrzebnej ilości 😊

Źródło: Obi

Polecamy wdrożyć również monitoring nad strefą pakowania. Kiedy klient zgłosi brak towaru, można łatwo potwierdzić, czy został spakowany. W ustaleniu czasu pakowania pomoże nam data wygenerowania listu przewozowego.

Listy kompletacyjne

Większość gotowych systemów sklepowych takich jak np. woocommerce, prestashop, shoper, IAI, udostępnia możliwość drukowania list kompletacyjnych opisujących jakie produkty powinny znaleźć się w zamówieniu. Uwierz nam, że drukowanie takich list do zamówień znacząco zmniejsza liczbę błędów i sprawia, że pracownik nie musi kilkakrotnie wracać się do komputera, żeby potwierdzić pickowaną ilość. Wszystko może odznaczyć na liście z zamówienia. Może wydawać się że drukowanie tylu kartek odbije się wysokim kosztem druku, jednak po zakupie drukarki z tuszami wlewnymi cena jednej wydrukowanej kartki może wynosić nawet 0,05 gr netto.

Segmentacja ABC

W każdym sklepie internetowym istnieją bestsellery, jak i produkty, które sprzedają się w mniejszych ilościach. Wiele sklepów internetowych popełnia podstawowy błąd i produkty szybko rotujące magazynują daleko od strefy pakowania. Zadanie domowe: sprawdź, które produkty sprzedają się najlepiej a które najgorzej. Najlepiej sprzedające (kategoria A) umieść najbliżej strefy pakowania, a produkty, które nie rotują tak dobrze (kategoria C) jak najdalej w swoim magazynie. Nawet przy małym magazynie realnie zmniejszysz czas potrzebny na pickowanie!

Wprowadź lokalizacje

Temat trochę bardziej zaawansowany, jednak można wdrożyć go minimalnym wkładem. Lokalizacje w większych magazynach pełnią bardzo istotną rolę. Do każdego produktu przy przyjęciu przypisuje się konkretną lokalizację, przez to system wie jak prowadzić pracowników przy procesie pickowania. Jeżeli masz mały magazyn, nie potrzebujesz aż tak rozbudowanego rozwiązania. Jednak możesz zrobić inną rzecz. Spróbuj skategoryzować produkty. Jedną kategorię produktów ułóż blisko siebie. Użyj fiszków i napisz na nich końcówki kodów kreskowych, tak żeby przy liście kompletacyjnej porównywać produkty po końcówkach kodów kreskowych, nie nazwach. Kompletowanie po nazwach jest główną przyczyną błędów w wysyłkach! Lokalizacje pomogą Ci ograniczyć czas potrzebny na znalezienie produktów i dzięki temu szybciej wdrożysz nowe osoby do pracy na magazynie.

Kody EAN

Każdy większy magazyn nie wyobraża sobie pracy bez skanerów i kodów kreskowych. Co jednak, jeżeli nie mamy postawionego systemu WMS, który umożliwia skanowanie produktów i weryfikacje prawidłowości pickowania i pakowania? Polecamy wdrożenie ich mimo wszystko, i kontrolę poprawności z listą kompletacyjną po końcówkach kodów kreskowych. Jeżeli produkt nie ma kodu kreskowego można zaopatrzyć się w etykieciarkę, koszt około 300 zł, i przy przyjęciu etykietować wymyślonymi przez nas samych kodami kreskowymi. Wdrożenie tego na początkowym etapie zaowocuje brakiem problemów w przyszłości przy wdrażaniu profesjonalnych rozwiązań opartych na skanerach!

Pomoc Fulfillmentu

Czym jest fulfillment i jak może pomóc nam w logistyce naszego e-sklepu? Fulfillment polega na przekazaniu działań związanych z logistyką dla operatora zewnętrznego. Oznacza to że firma zewnętrzna będzie:

  1. Magazynować Twoje produkty,
  2. Przyjmować dostawy od dostawców,
  3. Pakować i wysyłać produkty według Twoich wytycznych,
  4. Zajmować się zwrotami,
  5. Współpracować z kurierami tak żebyś płacił za przesyłkę jak najmniej. Im więcej przesyłek tym mniejsza cena, a fulfillment realizuje ich zdecydowanie więcej!

Dlaczego taka forma współpracy jest najlepsza dla ecommerce? Dlatego, że płacisz tylko za wysłane paczki i zajętą przestrzeń w magazynie. Jest to idealna forma optymalizacji kosztów dla małej firmy. Dzięki takim działaniom, firmy mogą skupić się na sprzedaży i marketingu, przekazując monotonne działania magazynowe firmie zewnętrznej która ma wypracowane procesy oraz odpowiedni system.

To jest to co robimy właśnie w Labran Logistics. Zachęcamy Cię do zgłębienia się w korzyści rozwiązania jakie daje fulfillment. Przygotowaliśmy zestawienie, w którym dokładnie opisujemy za i przeciw, oraz dla kogo będzie najlepsza koncepcja fulfillmentu. Zestawiliśmy w nich jako porównanie:

  • Magazyn własny (wybudowany przez nas),
  • Magazyn wynajęty,
  • Fulfillment.

W tym obszernym materiale porównaliśmy dokładnie jakie czynności są wymagane przy prowadzeniu każdej z tych 3 form logistyki magazynowej oraz dla kogo każda z nich będzie najlepsza. Materiał jest bezpłatny, po wypełnieniu imienia oraz maila system wyśle zestawienie na podany adres mailowy. Miłej analizy!