Koszty magazynu w logistyce
Koszty działania magazynu mogą wynosić między 1-5% całkowitej wartości sprzedaży w zależności od rodzaju firmy oraz wartości towarów. Dla przykładu paleta laptopów będzie zajmować taką samą ilość miejsca i wymagać tyle samo przeładunku co paleta fasolki w puszce, jednak towary te będą się znacznie od siebie różnić wartością. Stąd różnica w procencie kosztów sprzedaży. Ponadto magazynowanie odpowiada za 22% całkowitych kosztów logistycznych przedsiębiorstwa, a koszty przeładunku inwentarza to kolejne 23%.
W rezultacie menadżerowie magazynów musza dysponować wyczerpującą znajomością wszystkich kosztów i czynników napędzających koszty w magazynach, ponieważ znajdują się pod ciągłą presją na redukcję kosztów przy zachowaniu optymalnego poziomu obsługi klienta, z dodatkową presją na redukcję inwentarza przy zwiększeniu ilości składowanych SKU.
Rodzaje kosztów
Koszty najczęściej powiązane z operacjami magazynowymi zostały ukazane poniżej:
a) Koszty przestrzeni:
- koszty wynajmu/leasingu budynku/gruntu i deprecjacja budynku (zależna od tego, w jaki sposób budynek i grunt zostały nabyte),
- ubezpieczenie budynku,
- podatek od nieruchomości lub podatki lokalne,
- usługi komunalne i koszty telekomunikacji,
- deprecjacja instalacji i wyposażenia,
- deprecjacja regałów,
- deprecjacja urządzeń chłodniczych,
- naprawy i konserwacja,
- sprzątanie, ochrona, deprecjacja pozostałego wyposażenia budynku,
- usuwanie odpadów.
b) Bezpośrednie koszty pracy (stałe): pracownicy magazynu:
- pensje, w tym koszty,
- ubezpieczenia pracownicze,
- odzież ochronna (PPE),
- ubezpieczenia społeczne,
- szkolenia,
c) Pośrednie koszty pracy (stałe): kadra zarządzająca magazynu, w tym kierownicy i administracja:
- pensje w tym koszty,
- ubezpieczenie NNW,
- odzież ochronna (PPE),
- ubezpieczenia społeczne,
- szkolenia.
d) Koszty pracy (zmienne):
- nadgodziny, premie.
e) Koszty sprzętu (stałe):
- deprecjacja/koszty leasingu/koszty wynajmu.
f) Koszty sprzętu (zmienne):
- koszty użytkowania, np. paliwo, opony, smary, baterie,
- opakowania, palety, folia stretch,
g) Koszty ogólne (zarządzanie, finanse, zasoby ludzkie, IT i administracja):
- wynagrodzenia, w tym koszty plus dodatki, typu telefonu komórkowe, zakwaterowanie, itp.,
- samochody służbowe i ich koszty utrzymania,
- koszty deprecjacji/leasingu/wynajmu sprzętu biurowego i mebli,
- koszty technologii informatycznej (hardware i software).
h) Koszty ogólne sprzedaż i marketing:
- wydatki marketingowe, np. reklama
i) Wydatki różne:
- koszty łączności,
- opłaty pocztowe,
- opłaty bankowe i spłata odsetek,
- koszty finansowania/koszty finansów,
- ubezpieczenie,
- koszty prawne i honoraria,
- koszty audytów.
Podobnie jak pensje i wynagrodzenia całkowity koszt pracy obejmuje świadczenia społeczne pracodawcy ( w tym ubezpieczenia zdrowotne i emerytalne płacone za pracowników) oraz inne koszty niezwiązane z pensjami, w tym koszty zwolnień zdrowotnych, urlopów macierzyńskich i tacierzyńskich, szkoleń zawodowych i kosztów rekrutacji.
Menadżerowie magazynów muszą dysponować całościowym rozumieniem kosztów związanych z ich procesem magazynowania. Nie tylko po to, żeby wesprzeć konstruowanie budżetu firmy, ale również po to, żeby umożliwić firmie przydzielenie kosztów do produktów lub, w przypadku relacji z firmą trzecią, aby naliczyć stawki za świadczone usługi. Może to również pomóc identyfikować klientów przynoszących straty lub produkty firmy trzeciej, jeśli sięgniemy wystarczająco głęboko w zestawienia.